Offert och estimat deluxe
28 maj 2015
Ett av de till synes mest ångestfyllda momenten för många som jobbar med ungefär samma sak som jag gör är att ta fram offerter och estimat. Många verkar hata att snacka pengar och vad man själv är värd som yrkesperson. För det är just det som det handlar om i en värld där alla snackar timpriser: vad är en timme av min kompetens/prestation värd i en timme?
This all ends here.
Vad gör en offert bra egentligen? Jo, följande:
- Inledning: ska vara på frågan ”vad är det jag ska få läsa om nu?”
- Sammanfattning: förklarar kort vilka parter som är med, vad det är vi ska göra och varför.
- Faser: i vilken ordning händer vad?
- Enheter: vad för faktiska grejer ska ut. Helst i punktform så att det bara är att checka av.
- Leverabler: vad ingår i leveransen?
- Avgränsningar: vad ingår inte i leveransen? Betyder inte att detta inte kan levereras, men då som tilläggsbeställning (ärlikamed mer pengar).
- Kompetenser: vilka kompetenser behövs för leverans? Lista en projektgrupp exempelvis.
- Leveranser: när kommer vad, och från vem? Inklusive era, andra leverantörer samt kundens leveranser. Säkerställer att alla får det de behöver för att kunna göra sitt jobb. Visar på att alla har ansvar.
- Tid: hur lång tid behövs och när görs vad?
- Pengar: vad kostar det?
- Kontakt: vem ansvarar för vad och hur kontaktas respektive person?
Oavsett om du är leverantör eller beställar så får du inte glömma: allt kostar och allra dyrast är förlorad tid. Att be en konsult ”bara kolla på någonting lite snabbt” är att be någon bjuda på sin tid för att du har ett behov. Inte så sjysst va? Se till att ni har samma förväntningar på varandra så slipper ni konflikter. Då blir det också enklare att jobba hållbart vilket leder till att ni inte behöver jobba med korthus och surdegar som antingen kastas eller glöms bort.
Och kom ihåg: offerten är ett verktyg, inte en leverans.
Här hittar ni min offertmall som jag använt mig av de senaste åren.