Så gör jag när jag jobbar hållbart

23 februari 2015

När vi pratar om hållbarhet och företagande så är det väldigt ofta de stora företagen som nämns. Och det är klart, de gör oftast både störst skillnad och skada så det är ju rimligt. Men vi frilansar, egenföretagare, småföretagare och ni anställda kan också jobba hållbart. Det handlar om mer än att bara ha en låda för pappersåtervinning, men det är inte speciellt mycket svårare än så.

För mig handlar det om att spara tid. Är jag effektiv med min tid så kan jag fokusera på att göra saker bra istället för att dubbeljobba, slösa eller slänga ihop nåt som behöver revideras i efterhand. Och eftersom tid är pengar så sparar in på jag pengarna också. Nedan saker är redan självklara för många, men vi kanske inte alltid kopplar ihop dem med ett hållbart förhållningssätt till arbete. Jag tänker såhär:

Arbetssätt

Distansarbeta mera! Det personliga mötet är ovärdeligt, men allt behöver inte göras i grupp tillsammans i samma rum. Hitta rätt kanaler för kommunikationen, och använd de olika kanalerna för det de är bäst lämpade:

  • Möten: när diskussion behövs och beslut måste tas.
  • Telefon: när text inte riktigt räcker till och/eller om det måste gå fort. Bra för samtal när flera personer på olika geografiska platser måste vara med.
  • Mail: bäst lämpat för informationsdelning och sammanfattning av möten/samtal.
  • Chat: Bara för länkar, kontorsflirtar och giffar. Aldrig för beslut.
  • Telefonsvarare: aldrig bra.

Och se till att begränsa antalet beställare/kravställare, för ju fler du pratar med desto mer admin- och ledtid behöver du.

Leveranser

Jag försöker att leverera till ställen där leveransen är som mest tillgänglig. Alltså jag skickar inte inte bara på mail utan jag lägger materialet på exempelvis Dropbox eller Google Drive för att sen dela en länk dit. Då kan mottagaren plocka upp materialet när det funkar som bäst för hen, istället för att vi ska maila fram och tillbaka och fylla upp varandras inboxar med mailfooters och tunga filer. Och i molnet kan vi också versionshantera effektivt genom att sätta upp en bra mappstruktur.

Planering

Jag planerar och systematiserar så mycket som möjligt. På så vis behöver jag inte lägga onödig energi på ”tråkjobb” (ursäkta) utan kan istället lägga energin på bra saker som jag gör på ett bra sätt.

Kommunikation

Hantera problemen, men fokusera inte på dem. Känner du dig osäker och stressad, eller är det nån i arbetsgruppen som är det, så finns det olika sätt att hantera det:

1. Sätt gränser. De som fokuserar på problem har svårt att se lösningar och kan älta hur länge som helst.

2. Sluta försök övertyga, du klarar dig med starka argument.

3. Styr bort det från det emotionella.

4. Glöm kaffet! Koffein påverkar adrenalinet som är bränslet för vår överlevnadsinstinkt.

5. Bästa medicinen = sovmorgon eller ledigt. Ge varandra tid vid möjlighet. Det inger förtroende, lugn och botar stress.

Mer om kommunikation och stress i det här inlägget om medståndare och motståndare.

Material

Digitalt så långt det går. Använd verktyg som finns på flera plattformar, på så vis behöver du inte skriva ner på lappar innan du kommer till datorn. Sparar både papper, bläck och tid. Tips är Trello, Evernote och Google Drive.

Och kom ihåg! Ju mer digitalt desto färre pappersåtervinningslådor behöver du. That’s what we call a win-win-situation.

Bilden i det här inlägget är gjord av Henrik Rosander, en frilansande digital Art Director. Här hittar ni Henrik.