Telenor och Bredbandsbolaget har blivit nya Telenor

25 maj 2018

Nu när jag äntligen kan släppa tvångstankarna om att avslöja allt så måste jag få skryta om detta häftiga jag fått vara med om. Sen september har jag jobbat med ett projekt som har varit hemligt fram till 15/5 – Telenor och Bredbandsbolaget blir nya Telenor.

Startsidan på telenor.se

Ursprungsuppdraget var som innehållsstrateg för rebrandningen av Bredbandsbolaget till Telenor. Det innefattade bland annat:

  • omfattade textproduktion
  • omfattande bildproduktion
  • en stabil godkänndeprocess
  • beställning av seo-strategi och actionplan
  • planering för migrering
  • planering för poulering
  • populering och publicering
  • omfattade backloghantering

Bredbandsbolaget.se startsida i mobil enheta

Jag blir redan lite nostalgisk när jag kollar på Bredbandsbolaget.se. Jag jobbade med Bredbandsbolaget och Telenor redan för 6 år sen, och nu har jag varit med och släckt ner den gamla Tridion-sajten. Stort!

Telenor.se - nya startsidan 15/5

Nu är det istället en EPi Server-sajt med nyutvecklad funktionalitet och komplicerade integrationer.

Utökat uppdrag

Med några månader kvar till deadline blev mitt uppdrag utökat. Från ansvar för rebrandingen av innehållet på Bredbandsbolaget.se utökades det till att jobba med att få ihop populeringen av allt innehåll på nya Telenor.se. Vi var ett team med leads för sajtens olika delar, och jag hade översikten på mitt bord. Det var svårt men väldigt kul.

Att jobba med data

För mig var det otroligt viktigt att komma på ett sätt att enkelt kunna följa och dela progressen av redaktionens arbete. Detta gjorde vi genom att jobba med ett kalkylark där vi var noga med att jobba med aktuell status. Det gjorde att vi kunde vara helt transparenta och alla kunde följa vårt arbete. Jag upplevde det som en motivationshöjare att hela tiden se procentandelarna på statusarna förändras. Vi jobbade med indelningen:

  • Not started
  • Doing
  • 90 = saknar något men annars klar
  • Conflict = hinder för att komma vidare
  • Done

En vecka innan lansering hade vi populeringsstopp – och ca 45 minuter innan den deadlinen gick siffran för done upp till 100%. Det var ett ögonblick jag kommer att minnas länge.

Dokumentation och manualer

Telenor.se är en stor sajt och det ligger mycket kunskap i det som är utvecklat. För att övergången mellan projekt till linje ska gå så smidigt som möjligt har vi dokumenterat process och lagt alla resurser på servern. Redaktörerna har också jobbat fram manualer i EPi Server för hur innehållsarbetet och populeringen ska funka framöver. Det är en hållbar lösning som kommer hjälpa till att effektivisera arbetet i redaktionen.

Det mest utmanande

Det var två saker som jag tyckte var svårast som konsult:

  1. att allt hände ungefär samtidigt – det var svårt att hänga med på detaljerna.
  2. att ta mig an ansvaret för beställning av jobb med länkkraft, redirects och action plan för det.

Den här gången var jag noga med att be om hjälp med de svåraste bitarna av uppdraget. Och vet ni vad – det var ju inga problem! Jag blev lyssnad på när jag sa att jag inte hade stenkoll på detaljer om produkterna och organisationen. Och med planeringen av vår SEO action plan så hade jag Anna, Jocke med mig, och tillsammans med Mats på Beet gjorde vi det bra. Tack för det!

Bättre tillsammans

En sak som imponerade på mig i det här projektet var att alla verkligen jobbade tillsammans för att nå i mål i tid. Redaktionen, ux, affär, marknad, tech – alla hjälpte varandra. Och det behövdes! Det är klart att det alltid går att jobba mer effektivt och bli lite smartare, men ambitionen var där. Det här var ett projekt som gick mycket fortare än vad många andra företag hade mäktat med att genomföra – jag antar att det ligger i telekombranschens dna att jobba lite snabbare än de flesta andra.

Att jobba mot ett datum

Den 15/5 var den gemensamma deadline vi alla jobbade mot och behövde förhålla oss till. Det är en väldigt speciell jobbsituation att vara i, att ett datum betyder så mycket. Anspänningen blev hög, på upploppet gick det fort och efteråt var det som att allt stod still för en stund. Ingen visste vad som skulle hända. Men sen kom GDPR och alla satte igång igen.

Det vinnande laget

Team är allt – eller hur? Tack till redaktionen och alla som jobbar med och på Digital Channels på Telenor för ett enastående jobb. Speciellt tack till Jenny, Jenny, Jennie, Maria, Maria, Johan, Johan, Johan, Katarina, Jocke, Caroline, Catrine, Kathrin, Anna, My, Felicia, Lotta, Robin, Fredrik, Vidar, Amanda, Helena, Helena, Gunilla, Camilla, Stina, Kristoffer, Alexander och Micke. Och alla andra. Det vi gjort tillsammans är ett av mina mest lyckade projekt och jag är stolt över det!

Gå nu in på Telenor.se och klicka runt bland telefoner, routrar och tjänster. Lär dig om hur du maxar ditt wifi och klicka dig igenom guider och flöden.

Utsikt över Skeppsbron, Skeppsholmen och city, Stockholm, sett från Slussen

Nu med en vecka kvar på uppdraget känner jag lite separationsångest, och det händer sällan i projekt. Jag kommer att sakna mina tillfälliga kollegor och den här fantastiska utsikten.

Men sen tar jag SEMESTER!

via GIPHY